wtorek, 5 czerwca 2018

HUYTRAK II LCD

HUYTRAK II LCD5110 @ arduino APRS BOARD via GPRS



Proste urządzenie odciążające telefony trakujących się via GSM,
traker  APRS

 jednocześnie pełniące funkcję APRS WX station telemetrią z wbudowanym zasilaniem.

 meteo APRS

Urządzenie dla narzekających na zajeżdzanie baterii telefonów przez aplikacje trakujące.

Co na pokładzie:
GPS NEO-6
LCD5110
BMP280 - czujnik ciśnienia i temperatury wewnątrz
DHT22 - zewnętrzny czujnik temperatury i wilgotności
GSM SIM800L
Przetwornica step up - mini MP2307
Arduino Pro mini 8MHz / 3v3
Układ ładowania akumulatora TP4056
Ogniwo zasilające - LI-ION 4,2V

Tym razem PCB projektowane było bardziej przestrzennie, co by nie było narzekań że ciasno, jak to miało miejsce w poprzednim wydaniu HuyTrak-a.
Obudowa uniwersalna Z-34.  wymiary 28x67.5x129.2mm [wys. x szer. x dł.].

Zasilanie zew. 6 - 30 Volt - jednocześnie ładuje akumulator. Testowany egzemplarz z ogniwem 2Ah wytrzymywał średnio koło doby ciągłej pracy.

Pierwotnie urządzenie służyło jako prosty monitor temperatur na działce, tak via net jak i wizualnie na wyświetlaczu LCD, jednak z czasem dopisałem program i powstał mały kombajnik pomiarowo trakujący.

Wstępnie korzystałem z zewnętrznych platform typu  IoT Analytics - ThingSpeak,
jednak zachęcany przez kolegów napisałem również soft do APRSu, tak czy inaczej sama idea się sprawdziła.
Moim zdaniem to fajna i ciekawa platforma do zabawy z GPS-em jak również z modułem GSM SIM800L.


Aktualizacja 11 VI 2018

Po drobnych poprawkach powstało PCB ver. 2C, umożliwia wyłączenie GSMa jak również zasilania odbiornika GPS.
Udało mi się również upchać całość w mniejszą obudowę -
Obudowa Z34 A-B 20x67.5x129.2mm.


 Poprzednio stosowałem pojedyncze ogniwo z starego telefonu, tym razem udało mi się dobrać i upakować dwa ogniwa litowe 4,2v 8,88Wh każde :)

CDN..... kiedyś :-)

poniedziałek, 19 marca 2018

Analizator RF z wyświetlaczem TFT - V2

RF Analyzer 0 - 55 MHz V2



Podstawowe cechy:
Signal Generator        0 - 55.000.000MHz
Power Meter     -70dBm - +15dBm       >500MHz
Frequency Analyzer  F: 0-55MHz ~ 0 dBm            
        ( 500kHz 0.6 dBm  -  54MHz -0.4 dBm )
Antenna Analyzer        F: 0-55MHz  SWR 1.002 - 17



Drugie podejście do budowy tego urządzenia zakończone!!!

Urządzenie oparte o generator AD9850 oraz detektor w.cz AD8307, całość sterowana Arduino NANO 16MHz 5V Atmega328. Wyniki pracy prezentowane są na wyświetlaczu TFT ILI9341 2.2" - 2.4" - 2.8" itp.
Projekt oparty o opis - RF Analyzer https://ja2nkd.blogspot.jp

Układ został wzbogacony o układ ALC oraz wzmacniacz MMIC ERA-2SM, bardzo zależało mi na stabilnym generatorze z sygnałem zbliżonym do 0 dBm.


Jak na układ bez obudowy i ekranowania kultura pracy jest ok.


 










Kilka minut ciągłego przemiatania, rozrzut w przemiatanym zakresie około 0,9db. Dryft ten realnie jest znacznie mniejszy, jednak AD8307 tak już ma w tym przedziale rozpiętości mierzonych częstotliwości.

Druga próba przemiatania przez minutę.

 Jak na tak proste urządzenie, bez korekty programowej, uważam ten wynik za bdb. Pewnie bardziej uparci dopracowali by filtr dolno-przepustowy na wyjściu, jednak mi się już nie chciało.

Poniżej pomiary z wolnymi gniazdami, nic nie jest podpięte do wejścia i wyjścia urządzenia.



Aktualizacja 05-05-2017

Ponieważ dostałem sporo wiadomości wszelkiej maści dotyczących tego małego urządzenia, w kilku słowach postaram się co nieco rozjaśnić temat.

Wszystkie poprzednie fotki były wykonywane z wyłączonym ALC, ogólnie przestałem korzystać z tego dobrodziejstwa, tyleż z tego było pożytku jak i zmartwień.

Urządzenie działa wyśmienicie bez obudowy ekranującej, tutaj pole do popisu dla posiadaczy drukarek 3D, ja ów takiej nie posiadam i musiałem sobie wydziergać z kawałków tworzywa. Niestety nie tworzyłem tego pod nic fabrycznego.

Ostatecznie zasilam to z wmontowanej bateri LI-ion 8,4V z radiotelefonu recznego, układ pobiera 280ma z wyświetlaczem 2,4cala. Z uwagi na stabilizator w Arduino jak i na PCB nie polecam przekraczać 9V.


PCB Sprint Layout ver-1Chttps://github.com/SQ5EKU

Jak ktoś ma jakieś pomysły, niech modernizuje do woli :)

PCb obowiązkowo dwustronne, 1,5mm FR4.
Nie montować sekcji ALC - no chyba że ktoś ma naprawdę zacięcie do eksperymentów - wtedy należy od tranzystora poprowadzić przewód do rezystora R6 na PCB AD9850.

Wartości elementów były dobierane dla poprawnej pracy powyżej 30MHz,
Jak widać dryft w tym wycinku jest nie wielki :)

 jeżeli ktoś ma potrzebę zoptymalizowania na maxa innego wycinka pracy to należy pobawić się wartościami filtru wyjściowego. Jak również dławikiem przy układzie ERA-2+ im wartość większa tym bardziej wzmacniamy niższe częstotliwości.

Zabierając się za budowę należy mieć świadomość że jest to proste przenośne urządzenie pomiarowe, a nie super-duper onanist-meter !!!

Jeśli coś jest nie jasne, proszę pytać w komentarzach.


CDN...

czwartek, 15 marca 2018

RF Analyzer 0 - 55 MHz

Analizator RF z wyświetlaczem TFT


Podstawowe cechy:
Signal Generator        0 - 55.000.000MHz
Power Meter     -60dBm - +17dBm       >500MHz
Frequency Analyzer  F: 0-55MHz 0-30MHz ±1dB 30-55Mhz ±2dB
Antenna Analyzer        F: 0-55MHz  SWR 1.002 - 17

Urządzenie oparte o generator AD9850 oraz detektor w.cz AD8307, całość sterowana Arduino NANO 16MHz 5V Atmega328. Wyniki pracy prezentowane są na wyświetlaczu TFT ILI9341 2.2" - 2.4" itp.
Projekt oparty o opis - RF Analyzer https://ja2nkd.blogspot.jp



 PCB analizatora wstępnie projektowałem jako jednostronne, lecz okazało się że laminat mam tylko dwustronny. Więc moje urządzenie zostało wykonane na laminacie dwustronnym FR4 1.5mm do którego to świetnie pasują gniazda SMA.



Zastosowanie klocków Arduino maksymalnie uprościło złożenie Analizatora :)



 Widoczny różowy przewód zasila wyświetlacz, autor zasila wyświetlacz z 3v3, jednak posiadane przeze mnie wyświetlacze TFT 2,2" czy też TFT 2.4" posiadają na PCB stabilizator 3v3 więc postanowiłem go zasilić napięciem 5V bezpośrednio z Arduino.

Przyrząd ten stanowi świetny pomysł na urządzenie przenośne zasilane z akumulatorka li-ion 8.4V, działa również poprawnie zasilany przez usb z 5V, dzięki wyświetlaczowi nie jesteśmy uwiązani do komputera jak to ma miejsce z innymi miernikami typu NWT i pochodnych.

Dalszy ciąg > analizator-rf-z-wyswietlaczem-tft-v2