czwartek, 12 grudnia 2013

TNC za 10zł.

Jak się okazuje można zrobić proste tnc za niespełna 10zł.



Wykonanie go w całości zajmuje jedno popołudnie a zabawy z aprs-em czy packet radio jest co niemiara.

Aby zaprogramować układ należy przed wlutowaniem użyć specjalnej podstawki do programowania, lub po wlutowaniu wykorzystać umieszczone małe pady do podlutowania programatora.

Potrzebowałem na szybko proste tnc pracujące w trybie KIIS do testów, niestety zabrakło ni dobrze wszystkim znanych PIC16F88. Szukając jakiejś alternatywy wpadłem na projekt nano TNC http://www.kbrnet.de .



W sumie jest to bardzo proste ustrojstwo, bardzo poręczne i proste do zaadoptowania do zabaw z routerami z zainstalowanym OPEN WRT.
Jak wiadomo występuje w nich UART w standardzie 3V3. Dzięki drobnemu zabiegowi i bez żadnych przejściówek i konwerterów można go wĸożystać prawie do każdego routera :)
Jak to zwykle bywa z czasem poczułem niedosyt, to mi nie pasuje, tego niema itd.
I się zaczęło, zabawa z Bascomem, wymiana Atmegi 8 na Atmegę 328.
Minęło kilka tygodni i usrojstwo zaczęło w końcu robić co chciałem.

                                          PCB dla tego TNC 31mm na 30mm
Pcb zaprojektowane jest tak aby było można je łatwo wtykać w gniazdo zabawki nad którą teraz pracuję. Kto wie, może kiedyś skończę. 
Póki co zabawa trwa :)


W internecie jest wiele na temat Arduino i APRSU, szkoda jednak, że niema nic sensownie opisanego i skończonego, kto wie może ktoś gdzieś tą zabawę uwieńczy jakimś udanym gotowcem, a póki co mnóstwo szumu a praktycznych rozwiązań brak, no może poza bractwem balonowym :)