poniedziałek, 19 marca 2018

Analizator RF z wyświetlaczem TFT - V2

RF Analyzer 0 - 55 MHz V2



Podstawowe cechy:
Signal Generator        0 - 55.000.000MHz
Power Meter     -70dBm - +15dBm       >500MHz
Frequency Analyzer  F: 0-55MHz ~ 0 dBm            
        ( 500kHz 0.6 dBm  -  54MHz -0.4 dBm )
Antenna Analyzer        F: 0-55MHz  SWR 1.002 - 17



Drugie podejście do budowy tego urządzenia zakończone!!!

Urządzenie oparte o generator AD9850 oraz detektor w.cz AD8307, całość sterowana Arduino NANO 16MHz 5V Atmega328. Wyniki pracy prezentowane są na wyświetlaczu TFT ILI9341 2.2" - 2.4" - 2.8" itp.
Projekt oparty o opis - RF Analyzer https://ja2nkd.blogspot.jp

Układ został wzbogacony o układ ALC oraz wzmacniacz MMIC ERA-2SM, bardzo zależało mi na stabilnym generatorze z sygnałem zbliżonym do 0 dBm.


Jak na układ bez obudowy i ekranowania kultura pracy jest ok.


 










Kilka minut ciągłego przemiatania, rozrzut w przemiatanym zakresie około 0,9db. Dryft ten realnie jest znacznie mniejszy, jednak AD8307 tak już ma w tym przedziale rozpiętości mierzonych częstotliwości.

Druga próba przemiatania przez minutę.

 Jak na tak proste urządzenie, bez korekty programowej, uważam ten wynik za bdb. Pewnie bardziej uparci dopracowali by filtr dolno-przepustowy na wyjściu, jednak mi się już nie chciało.

Poniżej pomiary z wolnymi gniazdami, nic nie jest podpięte do wejścia i wyjścia urządzenia.



Aktualizacja 05-05-2017

Ponieważ dostałem sporo wiadomości wszelkiej maści dotyczących tego małego urządzenia, w kilku słowach postaram się co nieco rozjaśnić temat.

Wszystkie poprzednie fotki były wykonywane z wyłączonym ALC, ogólnie przestałem korzystać z tego dobrodziejstwa, tyleż z tego było pożytku jak i zmartwień.

Urządzenie działa wyśmienicie bez obudowy ekranującej, tutaj pole do popisu dla posiadaczy drukarek 3D, ja ów takiej nie posiadam i musiałem sobie wydziergać z kawałków tworzywa. Niestety nie tworzyłem tego pod nic fabrycznego.

Ostatecznie zasilam to z wmontowanej bateri LI-ion 8,4V z radiotelefonu recznego, układ pobiera 280ma z wyświetlaczem 2,4cala. Z uwagi na stabilizator w Arduino jak i na PCB nie polecam przekraczać 9V.


PCB Sprint Layout ver-1Chttps://github.com/SQ5EKU

Jak ktoś ma jakieś pomysły, niech modernizuje do woli :)

PCb obowiązkowo dwustronne, 1,5mm FR4.
Nie montować sekcji ALC - no chyba że ktoś ma naprawdę zacięcie do eksperymentów - wtedy należy od tranzystora poprowadzić przewód do rezystora R6 na PCB AD9850.

Wartości elementów były dobierane dla poprawnej pracy powyżej 30MHz,
Jak widać dryft w tym wycinku jest nie wielki :)

 jeżeli ktoś ma potrzebę zoptymalizowania na maxa innego wycinka pracy to należy pobawić się wartościami filtru wyjściowego. Jak również dławikiem przy układzie ERA-2+ im wartość większa tym bardziej wzmacniamy niższe częstotliwości.

Zabierając się za budowę należy mieć świadomość że jest to proste przenośne urządzenie pomiarowe, a nie super-duper onanist-meter !!!

Jeśli coś jest nie jasne, proszę pytać w komentarzach.


CDN...

2 komentarze:

  1. Hi,SQ5EKU

    Você faz um bom trabalho.
    Parabéns pela conclusão

    Very good job.
    You do a good job.
    Congratulations on completion.

    JA2NKD Ryuu

    OdpowiedzUsuń
  2. Thank you for the positive assessment, my work.

    73's

    OdpowiedzUsuń